היפרדות ביטנית, שמעת על זה?

הפרדות ביטנית-מה זה אומר? למה זה קורה? האם ניתן למנוע? וממה כדאי להימנע…

אז בואי נעשה קצת סדר- הפרדות ביטנית או בשמה המקצועי DRA-Diastasis Recti Abdominis

בבטן יש לנו 4 שרירים, מצב של הפרדות ביטנית מתכוון לשריר הישר בטני הנקרא Rectus abdominis  אשר מהווה חלק מהדופן הקדמי של חלל הבטן, ותפקידו להניע את הגו לכיוון כפיפה (כפיפות בטן) השריר מתחיל מעצם החזה והצלעות ויורד בקו ישר ומתחבר לעצם האגן. השריר בנוי משני חלקים, ימין ושמאל שביניהם ישנה רקמת חיבור הנקראת – לינאה אלבה Linea alba  – הפס הלבן, שלעיתים בזמן ההיריון נראה כ-פס חום לארוך הבטן. בהריון, רקמת החיבור הזו נמתחת, ושני צידי השרירי מתרחקים זה מזה לצדדים בעקבות הגדילה של הרחם.

חשוב שתדעי, את לא לבד והתופעה הזו מאוד שכיחה והיא קוראת בכ- 60-80 אחוז מכלל ההריונות.
אצל כמחצית מהנשים ההפרדות הזו נסגרת באופן ספונטני כשישה שבועות לאחר הלידה, אך למחצית השניה של הנשים שסבלו מהתופעה בהריון תישאר הפרדות לא תקינה של שרירי הישר ביטני, זה עשוי להשתפר לבד תוך כמה חודשים, אז עדין כ 30% מהנשים יסבלו מהתופעה והמצב לא יחזור לקדמותו.

בואי נלמד כיצד את יכולה לזהות בעצמך האם יש לך הפרדות ביטנית
אם מופיעה בליטה, או בשמה המקצועי 'בלגינג' בזמן תנועות מסוימות הגורמות לעליית לחץ תוך בטני כמו: הרמת הראש בשכיבה על הגב, קימה מהמיטה, תרגילי בטן, הרמת רגליים באוויר ועוד.
או אם בזמן שכיבה על הגב את יכולה למשש בור/ שקע בחלק הקידמי של הבטן (יש לעבור לאט לאט באמצע הבטן מהחלק העליון קרוב לעצם החזה ועד קצת מתחת לפופיק)
או אם יש לך חולשה של שרירי הבטן, נפיחות בבטן התחתונה ועודפי עור משמעותיים.

משהו שחשוב מאוד שתדעי, גם אם את כבר אחרי הריון וכבר סובלת מהתופעה, תמיד טוב לדעת לקראת ההריון הבא או לספר לחברה טובה.
קיים קשר מובהק בין היפרדות ביטנית לבין חולשה של שרירי רצפת/קרקעית האגן.
כ 65% מהנשים שחוו היפרדות ביטנית מדווחות על לפחות תלונה אחת הקשורה לחולשת שרירי רצפת האגן- כמו, דליפת שתן בזמן מאמץ/קפיצה/צחוק/שיעול וצניחה של שלפוחית או הרחם.

אז מה עושים? דבר ראשון אם את חושדת שיש לך הפרדות ביטנית, או אם את לא בטוחה, תני לאיש מקצוע לקבוע זאת, מגיע לך מקופת החולים שלך הפניה לפיזיותרפיסטית רצפת אגן, נכון התורים יכולים להיות ארוכים ומתישים, אם את מרגישה שהמצב חמור ויש לך תסמינים של חולשת רצפת האגן אל תהססי ואל תחכי- פני לפזיו פרטית!  באם לא, ואת רק חושדת או רוצה להיות רגועה, תקבעי תור לפיזיו של הקופה, ותמתיני…גם אם זה יקח זמן , זה יגיע.
ההפרדות נחלקת לכמה רמות, וחשוב שאשת מקצוע מוסמכת ומיומנת תבדוק אותך, תקבע מה רמת ההפרדות ותוכל לתת לך את המענה הכי מתאים ספציפית עבורך.

אני רוצה לספר לך על כמה גורמים שיכולים לעכב או להאט את הסגירה הספונטנית של השריר, כמובן, אחרי הגנטיקה- מה שקיבלנו בתורשה כמו מבנה האגן ומבנה הרחם שיכולים בהחלט לשפיע בצורה ניכרה, גם השמנה מסיבית, תינוק במשקל גדול מהממוצע, או הריון מרובה עוברים יכולים לגרום בשכיחות גבוה יותר לפגיעה בתהליך הסגירה הטבעי של השריר, לידות מרובות, מהלך לידה ו"לחיצות" שאינן תקינות וניתוחים קיסריים חזורים משפיעים גם כן.

על כל אלה, יש לנו פחות אפשרות להשפיע, אך, יש דבר נוסף, שנמצא ביידים שלך!
היחס שלך לתקופת משכב הלידה, כפי שציינתי קדום, לכ- 50 %  מהנשים שחוות היפרדות ביטנית בהריון, ההיפרדות נסגרת באופן טבעי לאחר תקופה זו, משכב הלידה זהו פרק זמן של 6 שבועות שבהם הגוף צריך להתאושש ולחזור לעצמו. חוסר מנוחה, הרמת חפצים כבדים וחזרה מהירה מידי לפעיות גופנית עצימה המעלה לחץ תוך ביטני עלולים להפריע לשיקום הספונטני של הגוף. לכן, גם אם את רוצה לחזור לגזרה מהר ככל האפשר, וגם אם נדמה לך שאת כבר מרגישה טוב ויכולה לחזור לפעילות, חכי, על תתחילי לבצע תרגילי בטן ואימונים אינטנסיבים לפני תום משכב הלידה ולפני שקיבלת אישור מהרופא המטפל שלך לחזור לספורט.

אז עד שתראי פיזיו רצפת אגן, אתן לך כמה טיפים כיצד להתנהל ביום יום, במיוחד עכשיו עם הבייבי החדש.
כמו שכבר אמרנו הימנעי מהרמת חפצים כבדים, לפחות ב 6 שבועות הראשונים,
תתחילי לעשות תרגילי – "קיגל", Kegel ניתן לעשות אותם מיד לאחר הלידה, רצוי לתרגל במנחים שונים, כמו: שכיבה על הגב, על הצד, ישיבה, עמידה וכו.
(אם אינך מכירה את התרגול- מצרפת לך מאמר קצר בסוף הפוסט שתוכלי לקרוא על כך)
בכל מאמץ במהלך היום כמו הרמת התינוק על הידיים והורדת התינוק למיטה- תוציאי אוויר בזמן המאמץ, ותאספי את הבטן.
קימה מהמיטה, משטח פעילות או מהספה, דרך הצד, בזמן נשיפה וללא עצירת האוויר.
הימנעי מלחיצות ממושכות בשירותים, מומלץ להניח שרפרף קטן מתחת לרגליים בזמן יציאה, על מנת להקל את מעבר תוכן המעיים החוצה – הגבהת הרגליים משנה את זווית הרקטום ומקלה על ההתרוקנות.

זהו, מקווה שהנושא קצת יותר ברור, ואני פה לשאלות נוספות =)

 

נוגה אלון
אחות מוסמכת B.S.N בסיעוד, יועצת לפעילות גופנית
מתאמת קידום בריאות במרכז הרפואי ע"ש אדית וולפסון.

הסטודיו של נוגה – אימוני כושר לנשים בקבוצות קטנות/אימונים אישיים במרכז הבמה – גני תקווה.
פילאטיס מזרן/ פילאטיס מכשירים/ TRX/ עיצוב וחיטוב הגוף, חיזוק , TABATA, אימונים פונקצוינאלים.

 

 

לקריאה על תרגילי "קיגל"

https://www.sheba.co.il/%D7%90%D7%99%D7%9E%D7%95%D7%9F_%D7%9C%D7%97%D7%99%D7%96%D7%95%D7%A7_%D7%A9%D7%A8%D7%99%D7%A8%D7%99_%D7%A8%D7%A6%D7%A4%D7%AA_%D7%94%D7%90%D7%92%D7%9F

כתיבת תגובה

Call Now Button
שינוי גודל גופנים
ניגודיות